YamAndú Canosa

"entre ramas"

 

Exposición [Exhibition]:

15 de Septiembre - 5 de Noviembre, 2021

[September 15 - November 5, 2021]

 

(Barcelona Gallery Weekend)

The Galería Zielinsky is pleased to present Yamandú Canosa's exhibition "Entre ramas", as an epilogue — a coda — to "El árbol de los frutos diferentes", the project that the artist presented in 2011 at the Fundació Suñol in Barcelona. Entre ramas is Yamandú Canosa's first solo exhibition for the Zielinsky Gallery, in which the artist revisits works from different periods that interweave different formal preferences and thematic subjects. The show is part of the Barcelona Gallery Weekend, an essential event in the city's artistic calendar.

 

____

 

A metro line crosses the city. A tree grows towards the sky. The carriages circulate along routes that connect with other neighbourhoods and other towns; the branches occupy the neighbour's courtyard or are, perhaps, the end of a song that leads into a new melody and takes us to other unknown sounds. "Entre ramas" is not a shortcut, but a path that has always been there. On an intimate scale, the exhibition presents many of the subjects of Canosa's research over the years. Landscape, a classic genre of painting and the backbone of Canosa's work, is present in the horizons of the works, occupying the walls. The horizon line runs across the works and defines the space in the golden ratio; the same horizon line that shapes the viewer's gaze.

 

The paintings and drawings in "Entre ramas" span the period 1990-2021 and approach the themes that Canosa has investigated throughout his career. In addition to landscape, we find everyday objects, maps, people, the horizon, language and utopia. The oldest work in this exhibition — "Sistemas" (1990) — is a labyrinth, a play on words and images, where the viewer can get lost and find himself endlessly. Language is as much in what can be felt as in what can be said. Canosa speaks to us from metaphors and from the complexity of the world, as Martí Peran puts it in the "El árbol de los frutos diferentes" exhibition catalogue: ‘The shattered world stretched out across the surface of an exploded painting, making up a heterogeneous constellation of strange yet enigmatically similar knowledge, brought together by morphological similarities, sometimes melodic, other times joined through dark similarities’. Canosa's world is made up of a changing, subjective and tireless grammar.

 

____

 

Yamandú Canosa was born in 1954 in Montevideo (Uruguay) and lives and works in Barcelona since 1975. His works have been selected to feature in solo and group exhibitions, including: the Museo Reina Sofía, Madrid, Spain; the Sprengel Museum, Hannover, Germany; the Albuquerque Museum, New Mexico, USA; the Dalí Museum, St. Petersburg, Florida, USA; the Bass Museum of Miami, Miami, USA; the DA2 Domus Artium 2002, Salamanca, Spain; the Fundació Suñol, Barcelona, Spain and the Centre d’Art Santa Mònica, Barcelona, Spain, among others. In 2019 Canosa represented Uruguay at the 58th Venice Biennale with his project "La casa empática".

Galería Zielinsky se complace en presentar la muestra "Entre ramas" de Yamandú Canosa, a modo de epílogo —de coda— de "El árbol de los frutos diferentes", el proyecto que el artista presentó en 2011 en la Fundació Suñol de Barcelona. "Entre ramas" es la primera muestra individual de Yamandú Canosa para Galería Zielinsky, en la que el artista revisa trabajos de diferentes épocas que entrelazan distintas preferencias formales y sujetos temáticos. La muestra se inscribe en el marco del Barcelona Gallery Weekend, cita imprescindible en el calendario artístico de la ciudad.

 

____

 

Una línea de metro atraviesa la ciudad. Un árbol crece hacia el cielo. Los vagones circulan por caminos que se conectan con otros barrios y otros pueblos; las ramas ocupan el patio del vecino o, quizás, sean el final de una canción que se enlaza con una nueva melodía y nos lleva a otros sonidos desconocidos. "Entre ramas" no es un atajo, es un camino que siempre estuvo ahí. En una escala intimista, la muestra presenta muchos de los sujetos de la investigación de Canosa a lo largo de estos años. El paisaje, género clásico de la pintura y vertebrador de la obra de Canosa, está presente en los horizontes de las obras y ocupando las paredes. La línea del horizonte atraviesa las piezas y articula el espacio en proporción áurea; la misma línea del horizonte que construye la mirada del espectador.

 

Las pinturas y dibujos de Entre ramas abarcan el periodo 1990-2021 y nos acercan a los temas que Canosa ha investigado a lo largo de su trayectoria. Además del paisaje, encontramos los objetos del mundo, los mapas, la gente, el horizonte, el lenguaje y la utopía. La obra más antigua presente en esta muestra —"Sistemas" (1990)— es un laberinto, un juego de palabras e imágenes, donde el espectador puede perderse y encontrarse infinitas veces. El lenguaje está tanto en lo que puede ser dicho como en lo que puede ser sentido. Canosa nos habla desde las metáforas y desde la complejidad del mundo, como lo describe Martí Peran en el catálogo de la exposición "El árbol de los frutos diferentes": «El mundo troceado, extendido sobre la superficie de un cuadro explosionado, componiendo una constelación heterogénea de saberes extraños pero enigmáticamente afines, aunados por similitudes morfológicas, a veces melódicas, otras veces por oscuras semejanzas». El mundo de Canosa está compuesto por una gramática cambiante, subjetiva e incansable.

 

 

____

 

Yamandú Canosa nace en 1954 en Montevideo (Uruguay) y desde 1975 vive y trabaja en Barcelona. Sus obras han sido seleccionadas para participar en exposiciones individuales y colectivas, destacando: Museo Reina Sofía, Madrid, España; Sprengel Museum, Hannover, Alemania; Albuquerque Museum, New Mexico, EEUU; The Dalí Museum, St. Petersburg, Florida, EEUU; Bass Museum of Miami, Miami, EEUU; Fundació Suñol, Barcelona, España y Centre d’Art Santa Mònica, Barcelona, España, entre otras. En 2019, Canosa representó a Uruguay en la 58ª Bienal de Venecia con el proyecto "La casa empática".